Skip to content

Polskie drogi pełne starych samochodów

Spis treści

Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami

Według portalu auto-swiat.pl, Polacy coraz częściej poruszają się samochodami o coraz większym wieku. Prawie połowa kierowców w Polsce porusza się samochodami, które mają co najmniej 16 lat, co jest najgorszym wynikiem od połowy poprzedniej dekady. Trend ten jest niepokojący i sygnalizuje rosnące wyzwanie związane z wiekiem floty samochodowej w kraju.

Trend wzrostu wieku samochodów w Polsce

W ciągu zaledwie dwóch lat, średni wiek samochodów które zostały zgłoszone w Polsce do ubezpieczenia znacząco wzrósł. Obecnie, średni wiek polskich samochodów sięga ponad 14 lat. Jest to najgorsza sytuacja od pięciu lat, co sugeruje, że wiele pojazdów w kraju jest już w podeszłym wieku i może wymagać dodatkowej uwagi w zakresie utrzymania i napraw.

Marki samochodów o najwyższym średnim wieku

Zgodnie z informacjami podanymi przez portal, największą liczbę starszych samochodów w Polsce posiada marka Volkswagen i Audi. Niemieckie auta te mają średnio 16,4 roku, co wskazuje na długotrwałą obecność tych modeli na polskich drogach. To zjawisko może wynikać z popularności tych marek w przeszłości oraz z trwałości i jakości samochodów tej klasy.

Młodsze samochody: marki Toyota i Skoda

Jeśli chodzi o młodsze samochody, to Polacy najczęściej poruszają się pojazdami marek Skoda oraz Toyota. Te modele mają średnio 12,1 i 12,3 roku, co w porównaniu z innymi markami wskazuje na relatywnie młodsze i nowsze samochody w tych segmentach.

Spadek importu samochodów używanych

W roku 2022 odnotowano spadek importu zarówno używanych, jak i nowych samochodów. Liczba sprowadzonych samochodów używanych do Polski zmniejszyła się o 17,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Jest to najniższa liczba importowanych samochodów od dziewięciu lat. To oznacza, że na polskie drogi trafiają głównie starsze pojazdy, co może wpływać na ogólną jakość floty samochodowej w kraju.

Starzenie się rynku samochodów używanych

Wraz ze spadkiem importu samochodów używanych, rynek ten również się starzeje. Średni wiek sprowadzanych samochodów osiągnął 13,1 roku, przy czym samochody osobowe miały średnio aż 13,2 roku. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi, średni wiek przekracza 14 lat. Ten trend wskazuje na ograniczoną dostępność młodszych używanych samochodów na rynku polskim i rosnącą liczbę starszych pojazdów, które trafiają na drogi kraju.

Wpływ wieku samochodu na cenę ubezpieczenia OC

Związek wieku samochodu z ceną ubezpieczenia OC może wpływać na wysokość składki. Statystycznie rzecz biorąc, młodsze samochody zazwyczaj są tańsze w ubezpieczeniu niż starsze. Przykładowe ceny OC w zależności od wieku samochodu potwierdzają tę tendencję. Choć istnieje wiele czynników, które wpływają na ostateczną wysokość składki, takie jak dane samochodu, właściciela i sposób użytkowania, wiek pojazdu stanowi jedno z kluczowych kryteriów. Przykłady kalkulacji dla różnych modeli samochodów pokazują, że można znaleźć atrakcyjne oferty ubezpieczenia komunikacyjnego w każdym przedziale wiekowym. Ważne jest jednak, aby sprawdzić oferty różnych ubezpieczycieli, ponieważ różnice w cenach mogą być znaczące.

Podsumowanie

Trend jeżdżenia coraz starszymi samochodami w Polsce jest niepokojący. Polacy coraz częściej poruszają się pojazdami o wieku powyżej 16 lat, co stanowi najgorszy wynik od pięciu lat. Import samochodów używanych maleje, a średni wiek sprowadzanych pojazdów rośnie. Jest to sygnał dla kierowców i branży motoryzacyjnej, że konieczne jest większe zaangażowanie w utrzymanie i modernizację floty samochodowej. Decydując się na komfort jazdy w coraz starszych pojazdach musimy decydować się na regularne przeglądy i naprawy.